>>Peraduan Kumpul, Hantar dan Menang FOTILE -10 Tahun Yang Unggul Bersama FOTILE Klik sini. >>Dulux Pilihanku - Menangi Hadiah Utama Bernilai RM25,000 Klik sini. >>Mai Pi Utara Bersama Yeo's Klik sini. >>Peraduan Gambar Kulit Anjung Seri Klik Sini. >>Buku -Hak Seorang Warganegara oleh Dr Mahathir. Kini di pasaran. Klik Sini. >>Mai sertai... Berjalan Santai Anjung Seri di Langkawi Klik sini. >>Iftar di restoran Hadramawt Klik sini. >>Langgan AS dan miliki mangkuk kaca Gurallar Artcraft bernilai RM69.90 Klik sini.

Friday 24 October 2014

5 Bangunan Jimat Tenaga

Bangunan mesra alam merujuk kepada struktur bangunan atau proses yang bertanggungjawab terhadap alam sekitar membabitkan kitar hidup bangunan itu baik dari segi rekaan, pembinaan, operasi, penyeliaan, pengubahsuaian mahupun pemusnahan.
balehouse1. Rumah BaleHaus@Bath di England dibina menggunakan jerami dan hem yang mampu menyerap gas karbon dioksida, tahan cuaca termasuk angin kencang seperti ribut.
 
 
 
Suruhanjaya-Tenaga2. Pejabat Suruhanjaya Tenaga Malaysia di Putrajaya ini direka oleh firma arkitek NR Architect. Sebanyak 10 peratus keperluan tenaga pejabatnya dihasilkan menggunakan panel solar yang terletak di bahagian bumbung.
Sebanyak 80 peratus keperluan air diperoleh dengan mengumpul air hujan.
Atrium pada bahagian tengah bangunan memberikan pencahayaan semula jadi ke dalam ruang pejabat dengan itu penggunaan tenaga elektrik dijimatkan.
 
 
ibm3. Antara ciri mesra alam di Pusat Penyampaian Global IBM di Cyberjaya ini termasuklah pemasangan panel solar, sistem penjimatan air, cermin mengurangkan kadar haba dan elemen lain yang dijangka mengurangkan penggunaan tenaga sebanyak 25 peratus.
 
 
Acros4. Bangunan ACROS (Asian Crossroads Over The Sea) setinggi 60 meter di Bandar Fukuoka ini mempunyai dinding cermin di bahagian hadapan dan taman di belakang ditanam dengan lebih 35,000 tumbuhan.
Hasil rekaan bumbung berteres membolehkan setiap tingkat bumbung mempunyai taman yang bertujuan mengurangkan haba di dalam bangunan supaya boleh mengurangkan penggunaan alat penyaman udara dan udara yang kotor dapat ditapis.

5. Wisma Shell di Putrajaya yang direka oleh Architects 61 Sdn Bhd ini mempunyai kolam bawah tanah dan tangki penakungan air hujan selain bumbungnya dicat dengan cat pemantul bagi mengurangkan haba.
Dilengkapi sensor cahaya dan pergerakan bagi mengurangkan cahaya tercemar serta mempunyai sensor untuk karbon dioksida dan pengudaraan luar.
Melalui pemasangan lapik perangkap kotoran di setiap bilik pula, ia berupaya mengawal pencemaran yang masuk ke dalam dewan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...