>>Peraduan Kumpul, Hantar dan Menang FOTILE -10 Tahun Yang Unggul Bersama FOTILE Klik sini. >>Dulux Pilihanku - Menangi Hadiah Utama Bernilai RM25,000 Klik sini. >>Mai Pi Utara Bersama Yeo's Klik sini. >>Peraduan Gambar Kulit Anjung Seri Klik Sini. >>Buku -Hak Seorang Warganegara oleh Dr Mahathir. Kini di pasaran. Klik Sini. >>Mai sertai... Berjalan Santai Anjung Seri di Langkawi Klik sini. >>Iftar di restoran Hadramawt Klik sini. >>Langgan AS dan miliki mangkuk kaca Gurallar Artcraft bernilai RM69.90 Klik sini.

Friday 25 January 2013

KEPENTINGAN WARNA PADA REKAAN PERABOT












Menurut kajian, perkembangan penghasilan perabot dipercayai berlaku dengan pesat semasa zaman
Reinassance. Wajah perabot berubah seiring corak dan gaya hidup manusia mengikut peredaran masa.  Berbanding era sebelumnya, pembuat perabot melihat peluang untuk menonjolkan kemahiran dan kreativiti mereka.
Namun, kebanyakannya hanya menonjolkan unsur estetika dengan kemasan bahagian bucu yang digelapkan dan penggunaan fabrik mahal bercorak awan larat (arabesque).  Ciri praktikal tidak lagi diberi keutamaan, tetapi persembahan seni reka ukiran. Semakin sarat dan rumit sesuatu ukiran itu
melambangkan semakin tinggi darjah kedudukan dan taraf hidup seseorang. Tempoh yang diambil untuk menyiapkan sesuatu perabot mempengaruhi nilainya di pasaran. Sebab itu hanya golongan berkepentingan seperti raja, bangsawan, pemilik tanah dan saudagar sahaja mampu memilikinya.

Mahu lebih tips?  Dapatkan Anjung Seri Januari di pasaran.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...