>>Peraduan Kumpul, Hantar dan Menang FOTILE -10 Tahun Yang Unggul Bersama FOTILE Klik sini. >>Dulux Pilihanku - Menangi Hadiah Utama Bernilai RM25,000 Klik sini. >>Mai Pi Utara Bersama Yeo's Klik sini. >>Peraduan Gambar Kulit Anjung Seri Klik Sini. >>Buku -Hak Seorang Warganegara oleh Dr Mahathir. Kini di pasaran. Klik Sini. >>Mai sertai... Berjalan Santai Anjung Seri di Langkawi Klik sini. >>Iftar di restoran Hadramawt Klik sini. >>Langgan AS dan miliki mangkuk kaca Gurallar Artcraft bernilai RM69.90 Klik sini.

Friday 15 August 2014

Rambang Mata Di Bali

Wanita dan membeli-belah memang tidak boleh dipisahkan. Meskipun jadual kerja padat kerana menghadiri Forum Samsung Asia Tenggara di Pusat Konvensyen Nusa Dua selama tiga hari di Bali, itu tidak menghalang saya mencari masa membeli belah.
Kebetulan pusat beli-belah berdekatan, Bali Collection mengambil masa 10 minit berjalan kaki dari hotel penginapan, maka itulah tempat pertama saya tuju pada hari pertama tiba di Bali.

Namun harga barang di situ mahal dan hati teringin pula hendak mencuci mata di tempat lain. Hari kedua selesai menghadiri forum, saya ditemani beberapa rakan media mengunjungi tempat menarik di sekitar Seminyak dan Jimbaran. Kebetulan pula kenalan di Bali sudi membawa kami makan angin, memang hati melonjak gembira kerana tidak perlu bersusah payah menyewa pengangkutan ke sana.
Terletak di Tabanan, iaitu kira-kira 30 minit pemanduan dari Nusa Dua, rambang mata melihat kawasan bazar dipenuhi kedai kecil menjual aneka cenderamata, aksesori hiasan diri dan pakaian. Di sini, lukisan dinding pelbagai ukuran dan motif menarik boleh diperoleh dengan harga murah, kira-kiraRM15. Begitu juga peralatan rumah semuanya berharga kira-kira RM2.
Sementara menanti matahari terbenam, saya singgah di setiap kedai melihat barang jualan yang boleh dibeli sebagai oleh-oleh. Namun hati lebih tertarik untuk membeli-belah di Agung Bali.
Satu-satunya toko terbesar di Tanah Lot, ia menawarkan aneka barang kraf dan tradisional Bali dalam satu tempat berharga kira-kira RM1 sahaja! Dengan hanya membelanjakan kira-kira RM20 yang bersamaan Rp75,000, saya berjaya membeli 10 biji pinggan hiasan dan 50 buah dompet diperbuat daripada kain batik.
Ikutkan hati memang semuanya mahu saya beli tapi apakan daya, saya tiada kudrat untuk mengangkut balik semuanya ke Malaysia!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...