>>Peraduan Kumpul, Hantar dan Menang FOTILE -10 Tahun Yang Unggul Bersama FOTILE Klik sini. >>Dulux Pilihanku - Menangi Hadiah Utama Bernilai RM25,000 Klik sini. >>Mai Pi Utara Bersama Yeo's Klik sini. >>Peraduan Gambar Kulit Anjung Seri Klik Sini. >>Buku -Hak Seorang Warganegara oleh Dr Mahathir. Kini di pasaran. Klik Sini. >>Mai sertai... Berjalan Santai Anjung Seri di Langkawi Klik sini. >>Iftar di restoran Hadramawt Klik sini. >>Langgan AS dan miliki mangkuk kaca Gurallar Artcraft bernilai RM69.90 Klik sini.

Friday 16 May 2014

Menukar Tabiat Buruk


Kedudukannya dalam bilik tidur dan jauh dari pandangan orang luar menyebabkan ramai tidak memberikan perhatian utama kepada kebersihan di dalamnya berbanding ruang penting seperti dapur dan ruang tamu yang dibersihkan setiap hari mahupun hujung minggu.
Cukuplah hanya sekadar mencuci lantai dan jubin dinding serta membuang sampah sarap yang penuh di dalam bakul sampah. Tahukah anda bilik air juga perlu dijaga kebersihannya secara berkala?
Ini kerana bilik air adalah kawasan kerap basah dan mempunyai kadar kelembapan tinggi. Maka kuman dan bakteria mudah membiak dan jika tidak dipantau, boleh mengundang pelbagai penyakit kepada penghuni terutamanya penghidap asma. Penghasilan kulat boleh memudaratkan tahap kesihatan.
Menurut kajian yang dijalankan oleh Universiti Colorado Boulder, Amerika Syarikat, kuman dan bakteria hidup bebas di semua permukaan dalam bilik air termasuk di pintu, pemegang pintu dan peralatan mandi seperti sabun. Sebab itu disarankan, agar mencuci tangan dengan sabun dan bilas dengan bersih sebaik sahaja menyelesaikan ‘urusan’ di dalam tandas.
Namun, hanya segelintir sahaja berbuat demikian. Tidak mahu mencuci tangan dengan alasan “mahu cepat, bukannya buat apa pun, sekejap sahaja masuk, tak suka tangan basah” menjadi satu kebiasaan.
Untuk mengurangkan pemindahan kuman dan bakteria, ada beberapa amalan buruk perlu dijauhkan antaranya :
Klik pautan untuk artikel penuh --> http://anjungseri.my/2014/05/16/menukar-tabiat-buruk/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...