>>Peraduan Kumpul, Hantar dan Menang FOTILE -10 Tahun Yang Unggul Bersama FOTILE Klik sini. >>Dulux Pilihanku - Menangi Hadiah Utama Bernilai RM25,000 Klik sini. >>Mai Pi Utara Bersama Yeo's Klik sini. >>Peraduan Gambar Kulit Anjung Seri Klik Sini. >>Buku -Hak Seorang Warganegara oleh Dr Mahathir. Kini di pasaran. Klik Sini. >>Mai sertai... Berjalan Santai Anjung Seri di Langkawi Klik sini. >>Iftar di restoran Hadramawt Klik sini. >>Langgan AS dan miliki mangkuk kaca Gurallar Artcraft bernilai RM69.90 Klik sini.

Wednesday 26 June 2013

Junjung Senibina Rumah Kampung


Sebaik diberitahu bahawa kediaman beliau mempunyai bilik air di luar rumah - ilham yang dicedok daripada konsep rumah kampung dahulu kala - ia terus menarik minat kami untuk bertandang ke rumahnya.

“Saya sukakan pencahayaan semula jadi, sebab itulah hampir keseluruhan
dinding rumah, termasuk di ruang makan dipasang dengan pintu kaca
sorong lipat.” Unit pulau ruang dapur kering dan ruang makan dibina
sebelah-menyebelah.




Pertemuan pengarang kami dengan Mazlan Mohd Tahir, 45 di meja hakim untuk kategori ‘reka bentuk ruang pameran’ dan ‘reka bentuk perabot’pada Pameran Perabot Antarabangsa Malaysia (MIFF) 2013 menjadi titik mula yang membawa kepada kunjungan kami ke banglonya. Ciri kedesaan yang beliau cuba tonjolkan pada rumah berseni bina moden itu berhasil mencipta kelainan berbanding rumah tetangganya walaupun dari jauh tidak nampak perbezaan ketara.
Mazlan mengubah wajah hadapan pintu masuk dengan mengetengahkan binaan kayu persis serambi rumah kampung. Cuma kedudukannya tidaklah tinggi seperti rumah kampung dan pembinaannya menepati fungsi sebagai ruang bersantai sambil menikmati keindahan taman.
“Saya sukakan pencahayaan semula jadi, sebab itulah hampir keseluruhan
dinding rumah, termasuk di ruang makan dipasang dengan pintu kaca
sorong lipat.” Unit pulau ruang dapur kering dan ruang makan dibina
sebelah-menyebelah.

Mazlan bergambar bersama isterinya sambil memangku anak bongsu mereka,
Nur Hana Insyirah, 2 dan Muhammad Hazim Imad duduk di tengah-tengah.

“Sejak dulu lagi, masyarakat kita sudah bijak mengilhamkan seni bina melalui kepelbagaian teknik pertukangan dan ukiran. Kaji dan hayati semula budaya ini kerana banyak yang boleh kita pelajari dan manfaatkan,” tegas Mazlan.

...
Untuk mengetahui lebih lanjut, sila dapatkan Anjung Seri Jun di pasaran sekarang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...