>>Peraduan Kumpul, Hantar dan Menang FOTILE -10 Tahun Yang Unggul Bersama FOTILE Klik sini. >>Dulux Pilihanku - Menangi Hadiah Utama Bernilai RM25,000 Klik sini. >>Mai Pi Utara Bersama Yeo's Klik sini. >>Peraduan Gambar Kulit Anjung Seri Klik Sini. >>Buku -Hak Seorang Warganegara oleh Dr Mahathir. Kini di pasaran. Klik Sini. >>Mai sertai... Berjalan Santai Anjung Seri di Langkawi Klik sini. >>Iftar di restoran Hadramawt Klik sini. >>Langgan AS dan miliki mangkuk kaca Gurallar Artcraft bernilai RM69.90 Klik sini.

Monday 13 May 2013

Perupa Dekatkan Pelukis Dengan Masyarakat


Saya amat meminati lukisan potret. Lukisan potret amat sukar dihasilkan. Maka untuk memahami bagaimana
lukisan potret dihasilkan, saya pun berjinak-jinak dengan genre ini sejak di sekolah menengah lagi. Beberapa
kawan memberikan foto mereka untuk saya lukis. Sebelum itu saya melukis bintang filem terkenal zaman 60-an seperti P Ramlee, Jins Shamsuddin, Sean Connery dan Shammi Kapoor untuk koleksi peribadi. Saya mula bersemangat setelah melihat kerja seni saya semakin menjadi. Kemudian saya melukis tokoh pemimpin negara seperti Tunku Abdul Rahman dan Tun Abd Razak. Selepas itu minat saya luntur setelah bekerja dan ia berkubur begitu saja. Saya ingin memberi fokus sebagai penulis dan pengkritik seni.






BIODATA PELUKIS
ARIS AZIZ
1951 - dilahirkan di Kampung Sungai
Tinggi, Trong, Perak.
1958 - Pendidikan awal di Sekolah
Kebangsaan Sungai Tinggi,Trong,
Taiping.
1965 - Sekolah Menengah Agama
Bendang Siam, Taiping.
- Madrasah Yahyawiah, Padang Rengas,
Kuala Kangsar.
1971 - Berkarya di Singapura.
1986 - Berkarya di ‘Art Corner’ di Pasar
Budaya, Kuala Lumpur.

...
Dapatkan Anjung Seri Mei di pasaran sekarang untuk mengikuti kisah lanjut mengenai pelukis ini.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...