>>Peraduan Kumpul, Hantar dan Menang FOTILE -10 Tahun Yang Unggul Bersama FOTILE Klik sini. >>Dulux Pilihanku - Menangi Hadiah Utama Bernilai RM25,000 Klik sini. >>Mai Pi Utara Bersama Yeo's Klik sini. >>Peraduan Gambar Kulit Anjung Seri Klik Sini. >>Buku -Hak Seorang Warganegara oleh Dr Mahathir. Kini di pasaran. Klik Sini. >>Mai sertai... Berjalan Santai Anjung Seri di Langkawi Klik sini. >>Iftar di restoran Hadramawt Klik sini. >>Langgan AS dan miliki mangkuk kaca Gurallar Artcraft bernilai RM69.90 Klik sini.

Wednesday 9 July 2014

Rumah kaca, adakah praktikal?

AzlanPenggunaan bahan kaca untuk dinding atau tingkap rumah, ada baik dan buruknya. Selain membolehkan kemasukan cahaya semula jadi, pemandangannya cantik apabila dilihat dari luar.
Saya tertarik melihat rumah berdinding kaca penuh seperti dalam cerita Korea di tv, nampak moden dan berani. Bagaimanapun kos bahan itu mahal dan orang kaya saja yang mampu memiliki rumah seperti itu.
Dari segi keburukan, bagi saya rumah berkaca tidak ada privasi, orang luar boleh nampak terus ke dalam, kos untuk melindunginya dengan langsir juga mahal, begitu juga pemasangan jeriji. Apa pun saya tetap suka rumah berdinding kaca.”
Mohd Azlan Zaidin, Pegawai Kerajaan.

Azamalini“Penggunaan kaca mahupun cermin memberi kelebihan tersendiri iaitu dapat mewujudkan tarikan selain menjadikan sesuatu ruang nampak lebih luas daripada suasana sebenar.”
Wan Azamalini Wan Abdullah, Pemilik Restoran Asapanas Bistro.


Zukri“Saya tidak menolak penggunaan bahan kaca mahupun cermin di kediaman. Perkembangan seni bina sekarang memang melebihkan bahan berkenaan sama ada sebagai dinding utama, tingkap mahupun pembahagi ruang.
Suka atau tidak, baik atau buruk, terpulang kepada penerimaan masing-masing.
Selalunya arkitek membuat cadangan berdasarkan kehendak pelanggan.”
Ahmad Zukri Aziz, Arkitek.

Ismail“Cantik dipandang tetapi kurang praktikal di tempat bercuaca panas seperti negara kita.
Lagi pun kena pakai banyak langsir. Banyak belanjanya.”
Ismail Pantek, mantan wartawan.


hadi“Rumah kaca memang nampak moden, cantik dan bergaya! Apatah lagi kalau ia diguna sampai ke bilik air. Tetapi dari segi rekaan seni bina mestilah bijak.
Dalam keadaan begini, bilik air selalunya terletak di dalam bilik tidur, justeru tidak terdedah di tonton mata luar.”
Abdul Hadi, Penolong Pegawai Pertanian.

Maklumat umum mengenai penggunaan kaca jenis double glaze.
  • menyelesaikan masalah bising.
  • menghasilkan kesan bunyi baik.
  • jimat tenaga dan meningkatkan daya penebatan.
  • menghasilkan persekitaran lebih senyap, tenang dan kurang tekanan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...