>>Peraduan Kumpul, Hantar dan Menang FOTILE -10 Tahun Yang Unggul Bersama FOTILE Klik sini. >>Dulux Pilihanku - Menangi Hadiah Utama Bernilai RM25,000 Klik sini. >>Mai Pi Utara Bersama Yeo's Klik sini. >>Peraduan Gambar Kulit Anjung Seri Klik Sini. >>Buku -Hak Seorang Warganegara oleh Dr Mahathir. Kini di pasaran. Klik Sini. >>Mai sertai... Berjalan Santai Anjung Seri di Langkawi Klik sini. >>Iftar di restoran Hadramawt Klik sini. >>Langgan AS dan miliki mangkuk kaca Gurallar Artcraft bernilai RM69.90 Klik sini.

Monday 17 March 2014

Jalan-jalan cari barang di JOHO


Terletak di dalam kawasan berpagar dan berhalaman luas, Concept Store Joho (Joho) beroperasi di sebuah bangunan lama bercat putih, di Johor Baru. Dari luar, tampil seperti kuarters kakitangan kerajaan zaman setengah abad lalu, Joho mempersembahkan konsep memanfaatkan barang lama atau terpakai untuk diguna, dijadikan hiasan dan dijual.
Pertama kali melihat tempat itu dari luar, nampak seperti biasa-biasa sahaja, dengan lanskap kosong berumput taman, membuat saya tidak teruja. Dalam hati saya tertanya-tanya apa yang menarik membuat ia menjadi destinasi pilihan lawatan program Kembara Cuti-Cuti 1 Malaysia (KCC1M). Saya mengikuti rombongan media KCC1M ke Johor pada November lalu.
Melangkah ke dalam, tidak banyak barang dijual selain cenderamata seperti baju T dan beg kain membawa logo Joho dalam warna hitam dan putih. Apa pun yang mencuri perhatian adalah hiasan dalamannya. Barang antik dan terpakai menjadi unsur hiasan dan kemasan dalaman seperti radio lama, kerusi rotan berkaki tinggi untuk kanak-kanak, jam dan peti barang. Barang-barang itu tidak dijual, sekadar hadir sebagai melengkapi gaya penataan.
Joho di bawah pengurusan USS Sdn Bhd diasaskan oleh sekumpulan anak muda kreatif Johor pada 2009. Penjualan barangan cenderamata eksklusif di ruang pameran itu adalah salah satu daripada kegiatan pertubuhan berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...